poniedziałek, 16 lutego 2015

Szacowanie

Szacowanie to umiejętność określania przybliżonej wartości jakiejś wielkości. Wykorzystuje się je w metrologii, handlu czy rolnictwie. Dzieci lubią bawić się w szacowanie, aczkolwiek wielokrotnie spotykałam się z sytuacją, kiedy to za wszelką cenę starały się podać prawidłowy wynik i uciekały się do stosowania sztuczek. Niemniej jednak zabawa jest bardzo lubiana przez dzieci i warto ją wykorzystać na zajęciach matematycznych.
Do zabawy potrzebne nam będą drewniane sześciany, kolorowe kartki i flamaster. Układamy na kartce papieru wzór z sześcianów i obrysowujemy jego kontury. Na odwrotnej stronie kartki można zapisać ile sześcianów wykorzystaliśmy do stworzenia figury. Tworzymy kilka bądź kilkanaście kart z różnym układem klocków a następnie dajemy dziecku do zabawy.


Zadaniem dziecka jest najpierw oszacować z ilu sześcianów składa się dana figura i zapisanie tej liczby na karteczce w celu późniejszego sprawdzenia. Następnie dziecko układa klocki wypełniając figurę i przelicza ile elementów wykorzystało. Uczniowie mogą bawić się w parach, bez udziału nauczyciela.




Joanna Apanasewicz - nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej i języka angielskiego w klasach młodszych i przedszkolu. Pracuje w "Małej Szkole" w Koninie Żagańskim (woj. lubuskie). W swojej pracy wykorzystuje technologie informacyjno-komunikacyjne, które są jednocześnie jej pasją. Uwielbia prace ręczne i wykonuje proste pomoce dydaktyczne przy wykorzystaniu prostych przedmiotów z otoczenia.

2 komentarze:

Świetne ćwiczenie na wyobraźnię przestrzenną i łatwe do przygotowania.

Przetestowałam na dzieciach - podobało im się, mnie też! Dziękuję za dobry pomysł.
Pozdrawiam serdecznie
Małgorzata

Prześlij komentarz